søndag den 26. juli 2015

Trondheim #3

Efter en velfortjent lang frokost hvor vi nyder udsigten over Nidelven, slentrer vi ned gennem Bakklandet - ned til elven og går langs bredden. Det er som om hele Trondheim har fundet det lette sommertøj frem og i dagens anledning holder fri. Vi går over en af de mange broer og ind mod centrum. Jeg har fået den idé at jeg skal reklamere lidt for Norge på min kuffert. Det er min medfødte paranoia der melder sig: Jeg er helt sikker på at jeg aldrig vil kunne genkende den på bagagebåndet i Istanbul, for der er helt sikkert 2 millioner andre mennesker med den exakt samme kuffert som min. - Så vi går ind på turistbureauet og køber et kæmpe klistermærke med norske trolde. Og lander derefter hos Egon's for kolde is og drikke. Her sidder vi en times tid eller 2, inden vi tager os sammen, følger vejen lige ud og finder ned til fjorden, hvor man også har en pragtfuld udsigt. Skønt er det med sol på næsen og varmen i ansigtet. På fjorden er der en livlig trafik af store og små sejlere. Vi går langs molen og rundt. Finder en gennemfærdelsesåre og kommer forbi Rockheim, det nationale museum for norsk populærmusik. Vi kigger også på det nye byggeri ved fjorden, der viser sig at være en del af moderniseringen af centralstationen.
Aftenen tilbringer vi på en af de mange udendørsrestauranter langs elven. Sammen med alle Trondheims indbyggere. Det viser sig at være rigtig svært at finde et ledigt bord. Men vi ender et sted hvor man kan få fish and chips, og udsigten fejler heller ikke noget.
I morgen skal vi afsted relativt tidligt mod næste stop. Perlen ved Bosporus' porte: Istanbul.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar